PATENT 

Patent er en eneret på et eller flere markeder til erhvervsmæssig udnyttelse af en opfindelse. Patentsystemet har et dobbelt formål; en byttehandel, hvor opfinderen får en tidsbegrænset eneret til opfindelsen, men til gengæld skal opfindelsen offentliggøres, så opfindelsen bliver tilgængelig for alle.

Betingelser for patent


  • Opfindelsen skal være ny, og må altså ikke være offentliggjort nogen steder i verden.


  • Opfindelsen skal have opfindelseshøjde og skal adskille sig væsentligt fra kendte tekniske løsninger inden for det tekniske område.


  • Opfindelsen skal kunne udnyttes i industriel sammenhæng 




Beskyttelsestiden for patenter er typisk 20 års varighed.

     

Betingelser for brugsmodel


  • Opfindelsen skal være ny, og må altså ikke være offentliggjort nogen steder i verden.


  • Opfindelsen skal have opfindelseshøjde, og skal adskille sig tydeligt fra kendte tekniske løsninger inden for det tekniske område. 


  • Opfindelsen skal kunne udnyttes i industriel sammenhæng

  


Beskyttelsestiden for brugsmodeller er typisk 10 års varighed.

     

Nyhedsundersøgelse


  • Nyhedsundersøgelser viser typisk teknologiens stade på nuværende tidspunkt, og giver et indblik i hvorvidt en opfindelse allerede er opfundet, eller hvordan opfindelsen adskiller sig fra det, der eksisterer i dag.


  • Nyhedsundersøgelser indikerer, om der er andre, som potentielt kan have rettigheder inden for det tekniske område. Ofte kommer der rigtig mange resultater frem i søgningerne, og det er en fordel, at alliere dig med en professionel rådgiver, som er vant til at vurdere den slags.

     

Freedom to operate (FTO-analyse)


  • FTO-analyse giver et overblik over patentrettigheder inden for et bestemt teknisk og geografisk område.


  • FTO-analyse afdækker det kommercielle råderum, inden du bevæger dig ind på et marked med et produkt.


  • Få afdækket om et produkt, en fremgangsmåde eller teknologi findes i forvejen, og om andre har immaterielle rettigheder, du skal være opmærksom på.


  • Du undgår, eller betydeligt mindsker, risikoen for at krænke andres patentrettigheder, når du kommercialiserer dit produkt på et marked.

    Overvågning:


    • Overvågning af konkurrent og/eller teknologiområde kan give et overblik over dine konkurrenters ageren på markedet. 


    • Overvågning kan afsløre, hvis andre forsøger at patentere et produkt eller fremgangsmåde, der er tæt på dine produkter og/eller rettigheder. Du kan derved rettidig nedlægge indsigelse mod andres patentansøgninger eller patenter.


    • Få et overordnet indblik i nye udviklingstendenser.


    • Gør det nemmere at navigere i rettigheder, hvor du bl.a. kan undgå at bruge unødig tid på udvikling af produkter, som du ikke kan markedsføre.


    • Viden fra andres produktudvikling kan være et springbræt til nye ideer til udvikling af dine produkter. 

         

    unsplash